Pedagogisk iscensättning som verktyg

För mig är iscensättning ett arbetssätt och ett viktigt verktyg för att kunna planera, genomföra och reflektera kring min undervisning. Framför allt är det ett sätt att locka barnen in i ett görande och väcka deras nyfikenhet kring olika fenomen, uttryck och material.  Ibland är det själva fenomenet exempelvis, vatten eller rönnbären som är i fokus, ibland är det att vi ska undersöka ett visst material eller en viss teknik i exempelvis måleri, Andra gånger är det den sociala interaktionen, att göra något tillsammans som är i fokus. Oavsett vad fokuset är så bör syftet eller målet för undersökandet framgå tydligt i iscensättningen. Den ska vara ett visuellt stöd för de barn och pedagoger som deltar, för att på så sätt bli inkluderande. Så förutom att en iscensättning är iögonfallande så ska det finnas ett tydlig pedagogisk tanke med iscensättningen, på så vis blir den en pedagogisk iscensättning. 

Det vackra och estetiska har en dragningskraft för oss människor. För mig är det tydligt hur ett uppdukat bord, golv eller en upplyst vägg som bjuder in till ett görande, är en stark framgångsfaktor för hur det går att genomföra ett arbete med en grupp barn eller vuxna. Det behöver förutom att vara tydligt och spännande även vara iögonfallande, där spelar färg och form och framför allt helhetsintrycket en betydande roll.  

I förskolan är det många barn som ska dela på lokaler, material och inte minst de vuxnas uppmärksamhet. Jag tror på att skapa mötesplatser där många kan mötas tillsammans, där demokratiska principer utövas i praktiken. Att vi får träna på social hållbarhet, helt enkelt. 

Jag tror på ett processinriktat arbetssätt, där vi delar på materialen men, också arbetar tillsammans genom kollektiva processer. Alla ska få möjlighet att hitta sin plats. därav vikten av olika mötesplatser, där man kan stå, sitta och ligga efter önskemål. Det kroppsliga och taktila finns hela tiden i fokus, vilket möjliggör för inkludering genom att alla kan hitta sin ingång, 

Som pedagog måste man hela tiden reflektera över sin egen roll, just här och just nu. Ska jag visa hur man gör och vara mer aktiv eller ska jag observera och backa några steg bakåt? Självklart måste jag anpassa mig, efter vilka barn jag tar emot och deras dagsform. Man kan också behöva fundera vilka fria ramar barnen har i just det här tillfället, om vi ska utforska kolets egenskaper kanske det inte passar att att hämta tuschpennor just nu. Däremot kanske Spiderman kan bli en svampplockare när vi ska måla svamp i skogen.

Pedagogisk Iscensättning handlar om att konkret och tydligt visualisera sina pedagogiska avsikter och tankar både för sig själv och barnen. Att bjuda in till ett görande med estetiken som didaktiskt hjälpmedel. 

Jag har utvecklat detta hantverk i flera år, jag har lärt mig av de som är bättre och jag har övat och övat upp min förmåga, det kan du också göra. 

Det ska vara roligt att arbeta i förskolan - pedagogisk iscensättning gör det roligare!